WK – Spelregels / reglement

Wedstrijdreglement tijdens het toernooi

  • Er wordt gespeeld in poules van 4 of 6 personen.
  • Bij verhindering om wat voor reden dan ook, wordt u uitgesloten van verdere deelname en vervallen de door u gespeelde wedstrijden, daarmee vervalt dus ook de partij(en) van uw tegenstander.
  • De eindstand van een poule wordt bepaald door het behaalde aantal punten. Indien de punten gelijk zijn dan wordt gekeken wie er het beste t.o.v. zijn gemiddelde in procenten heeft gespeeld. (Winst = 2 pt, Verlies = 0 pt, Remise = 1 pt )
  • Een deelnemer die zijn gemiddelde of er boven speelt krijgt een (extra) bonuspunt.
  • Berekening gespeelde gemiddelde is als volgt: Het aantal gemaakte caramboles delen door de te maken caramboles maal 100%. Dus als je er 16 moet en je maakt er 12 is het (12 : 16) x 100 %  = 75%
  • Het toernooi is verdeeld in middag- en avondpoules, dit wordt volgehouden t/m vrijdag
  • Er worden in alle ronden door de spelers 2 of 3 wedstrijden per dagdeel (middag of avond) gespeeld.
  • Na de eerste ronde gaan de beste 36 van de middag en de beste 36 van de avond door. Op de middag beginnen we met 60 deelnemers en de avond met 80 deelnemers. Van de middag gaan de nummers 1 en 2 door en de 6 beste nummers 3. ’s Avonds gaan de nummers 1 door en de beste 16 nummers 2. Bij de beste nummers 2 of 3 gaat het er niet om wie de meeste wedstrijdpunten heeft, maar om het beste gemiddelde ten opzichte van het aantal te maken caramboles.
  • Na de tweede ronde gaan alle nummers 1 en 2 van de middag en avond samen door naar de halve finale op zaterdag.
  • De 24 finalisten spelen op zaterdag met het door hen behaalde gemiddelde van de tweede ronde. Dit gaat alléén omhoog. Maximaal 20%. Afgerond naar boven.
  • De poule indelingen van de tweede ronde en van de halve finale worden bepaald door loting.
  • Naar de “Knock-Out” ronde gaan alle nummers 1 en de 2 beste nummers 2 door.
  • Ook in de “Knock-out” worden de volgende rondes steeds bepaald door loting.
  • Om als beste nummer 2 naar de “Knock-Out ronde” te gaan, wordt in de eindstand naar het gemiddelde gekeken. Indien een deelnemer geplaatst is voor een volgende poule en om wat voor reden dan ook, niet in die poule kan spelen, dan wordt zijn opvolger de daaropvolgende beste nummer 2, qua gemiddelde.
  • De eindstand van de “Knock-out ronde” op zaterdag wordt (waar nodig) bepaald door het gemiddelde in procenten van de hele zaterdag. Dit geldt ook voor de bepaling van de derde en vierde plaats van het toernooi.
  • Alle deelnemers krijgen een handicap van + 3 caramboles.
  • Men dient minstens 15 minuten voor aanvang aanwezig te zijn.
  • Tellen en schrijven wordt door de niet spelende deelnemers gedaan.
  • De speler die niet aan stoot is, dient te gaan zitten.
  • Er mag niet worden voorgezegd hoe een speler de carambole moet maken

Tijdschema

  • De 1e ronde wordt op maandag, dinsdag en woensdag gespeeld.
  • Aanvang 13.00 en 19.00 uur.
  • De 2e ronde wordt op donderdag en vrijdag gespeeld.
  • Aanvang 12.30 en 19.00 uur.
  • De 24 finalisten spelen op zaterdag met het door hen behaalde gemiddelde van de 2e Dit gaat alléén omhoog. Maximaal 20% !! Afgerond naar boven.
  • Aanvang zaterdag: 13.00 uur.

 

Spelregels

  • De wedstrijden gaan over 20 beurten.
  • Op ieder dagdeel zijn twee niet spelende deelnemers aanwezig, waarvan minimaal  één uit de toernooicommissie, die samen de wedstrijdleiding vormen.
  • De partijen vangen aan met het zogenaamde trekken (het kortst bij de band).
  • De acquitstoot wordt met WIT begonnen en mag niet van geel of van de losse band gemaakt worden.
  • De afsluitende 20e beurt dient met de GELE bal van acquit te worden genomen.
  • Bij een uitspringende bal dient van acquit te worden begonnen.
  • Een bal is uitgesprongen als deze buiten de omlijsting komt of de arbiter heeft geconstateerd dat deze de omlijsting heeft geraakt.
  • Ligt de speelbal vast tegen één van de andere ballen of tegen beide ballen, dan mag de speler bepalen of hij van los, de eventueel losliggende bal of van acquit speelt.
  • In de hoeken van het biljart staan schuine strepen (kaderlijnen), die een vak vormen. In deze vakken mogen steeds maximaal 2 caramboles gemaakt worden, echter bij het maken van de 2e carambole dient minimaal één van de aan te spelen ballen dit vak te verlaten. Indien dit niet gebeurt telt de tweede carambole niet en gaat de tegenstander verder.
  • Alléén de arbiter (teller) bepaalt of een carambole geldig is.
  • Onder een carambole wordt verstaan het met de speelbal raken van beide andere ballen, nadat deze speelbal in beweging is gebracht door een met de pomerans éénmaal toegebrachte stoot.
  • Een carambole is geldig, nadat alle ballen tot stilstand zijn gekomen en er geen fout (zie Fouten) is gemaakt. 
  • Indien een speler met de verkeerde bal is gaan spelen wordt de laatst gemaakte carambole niet geteld, wel de eerder gemaakte caramboles.

Fouten

  • Het tijdens de uitvoering van de stoot uitspringen van één of meer ballen.
  • Het met de keu anders dan op de hierboven bedoelde wijze of onverschillig op welke andere wijze, een bal aanraken (uitgezonderd het raken van een bal door de andere ballen) aangeduid met touché.
  • Het met de pomerans nog in contact zijn met de speelbal op het moment dat deze bal een andere bal raakt (biljarderen of doorduwen).
  • Het niet met ten minste één voet de vloer raken, op het moment dat de speler afstoot.
  • Het op het moment dat de speler afstoot op de omlijsting, de band of het speelvlak, naar oordeel van de arbiter, aangebracht hebben van een zichtbaar merkteken.
  • Het spelen met een andere bal dan de speelbal, aangeduid met verkeerde bal.
  • Het afstoten op het moment dat alle ballen, na het maken van de voorafgaande stoot, nog niet tot stilstand zijn gekomen.

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdleiding